آیا از فناوری ان اف سی (NFC) موبایل خود استفاده میکنید؟ NFCچیست ؟

آیا از فناوری ان اف سی (NFC) موبایل خود استفاده میکنید؟ NFCچیست ؟

آیا از فناوری ان اف سی (NFC) موبایل خود استفاده میکنید؟ NFCچیست ؟

یکی از فناوری‌هایی که در گوشی‌های موبایل‌ رده بالای بازار گوشی یافت می‌شود، ان اف سی (NFC) است. یکی از کاربردهای NFC پرداخت‌های الکترونیک می‌باشد. با شناسایی دو تلفن هوشمند از طریق ان اف سی می‌توان انتقال عکس، هماهنگ نمودن هدست بلوتوث با موبایل و  یا پرداخت الکترونیک را انجام داد. nfc مخفف Near field communication است.

NFC یا ارتباط از فاصله نزدیک عبارتست از قابلیت ارتباطی جدید که میتوان برای اتصال امن بین دو دستگاهی که در فاصله‌ کمی از یکدیگر قرار دارند استفاده کرد. علاوه بر فاصله نزدیک، لازم است تا هر دوی ان‌ ها از سخت افزار خاصی برخوردار باشند. شاید یکی از بارزترین کاربردهای این نوع اتصالات را بتوان انواع پرداخت‌ های بی‌ سیم در خارج از کشور دانست که روند خرید را بسیار راحت میکند اما از NFC به خوبی میتوان برای انتقال اطلاعات استفاده کرد . این قابلیت تا شعاع 4 اینچ کار میکند و یک اتصال بی‌ سیم بین دستگاه شما و دیگر دستگاه‌ ها را فراهم میکند و در عین حال به اینترنت بی سیم نیاز ندارد و هزینه ای هم ندارد .شعاع کم ان اف سی به عنوان یک برتری امنیتی به حساب می اید و این یکی از دلایلی است که ان اف سی جایگزینی مطمئن برای کارت های اعتباری به شمار می رود .

ان اف سی (NFC) به معنای "ارتباط میدانی با بُرد کوتاه" می‌باشد؛ مجموعه‌ای از استانداردها برای تلفن های هوشمند یا هر دو دستگاه دیگری که قرار است از طریق نزدیک شدن (فاصله صفر تا پنج سانتی‌متر) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. این مجموعه استانداردها شبیه 802.11b یا 802.11n برای Wi-Fi است، یعنی پروتکل هایی را برای ارسال و دریافت اطلاعات تنظیم می‌نماید.

NFC همان‌ طور که از اسمش پیداست اگر دو وسیله در مکانی نزدیک به هم قرار بگیرند میتوانند از این قابلیت استفاده کنند. این نوع از اتصالات در حقیقت به کمک فرکانس‌ های رادیویی انجام میشود .

کاربردهای فناوری NFC

کاربردهای فناوری NFC شامل پرداخت های الکترونیک (مثلاً با استفاده از گوگل والت)، تبادل اطلاعات در فاصله های کوتاه (مثلاً لمس دو تلفن برای تبادل عکس) و ساده‌سازی راه‌اندازی وای-فای (Wi-Fi) و بلوتوث است. در عین حال، برقراری ارتباط میان یک دستگاه NFC و یک (چیپ NFC بدون منبع انرژی) که به آن tag گفته می‌شود نیز ممکن می‌باشد.


برای اینکه اسمارتفون شما بتواند با دستگاه‌های دارای NFC ارتباط برقرار نماید، بایستی از چیپ NFC برخوردار باشد. فناوری NFC بر اساس شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ساخته شده که به یک گجت امکان می‌دهد تا به گجتی دیگر امواج رادیویی ارسال نموده و پس از شناسایی یکدیگر، عملیات مشخصی بین آنها انجام گردد.

دو دستاورد ان اف سی، مصرف انرژی بسیار کم و امنیت نسبی مناسب می‌باشد، اگر کسی بخواهد از طریق NFC به دستگاه شما رخنه نماید و یا در ارتباط NFC دستگاه شما با یک دستگاه دیگر اخلال به وجود بیاورد، بایستی بسیار به گجت شما نزدیک گردد که این کار بدون جلب‌توجه و مشکوک کردن شما، تقریباً ممکن نمی‌باشد.

فرق NFC و بلوتوث

از میان ارتباطات رادیویی موجود در اسمارتفون ها، NFC و بلوتوث بُرد کوتاه‌تری دارند. اولی در حد چند سانتی‌متر و دومی تا چند متر. فناوری NFC برای پرداخت های الکترونیکی بهتر بوده و بلوتوث برای انتقال فایل ها. فرکانس کاری NFC معادل 13.56 مگاهرتز می‌باشد که نسبت به بلوتوث با فرکانس 2.5 تا 2.5 گیگاهرتز خیلی کمتر است.

به خاطر همین تفاوت فرکانس است که بلوتوث می‌تواند از انتقال‌های سریع در دامنه چند متر پشتیبانی نماید. اما NFC با بُرد کوتاهش نظر بسیاری از کمپانی‌ها از جمله گوگل، مایکروسافت، و شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های اعتباری را به سوی پرداخت با کیف پول الکترونیک جلب نموده است.

البته تکنولوژی NFC می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. به طور مثال شرکت های سونی و سامسونگ در حال کار بر روی تگ‌های NFC هستند که با نصب آنها در خانه، اتومبیل، محل کار، فروشگاه‌ها و بسیاری مکان‌های دیگر، می‌توان از NFC به عنوان ماشه‌ای برای برقراری ارتباط و انجام بعضی کارها یا دریافت یک سری اطلاعات استفاده نمود. کافی است تلفن همراه خود را به تگ نزدیک کنید، تا به طور خودکار ماشه چکیده گردد.

آنتن ان اف سی (NFC)

تا به اینجا می‌دانیم که NFC یک روش برای ارتباط بین وسایل، در فاصله کوتاه می‌باشد. اگر درباره آنتن ها اطلاعاتی داشته باشید می‌دانید که هر کدام با فرکانس عملیات خاصی عمل می‌کنند. در مورد NFC این فرکانس 13.56 مگاهرتز است که فرکانس پایینی در مقایسه با فرکانس بلوتوث به شمار می‌رود.


طول موج این فرکانس 22 متر است و این بدان معنا است که یک آنتن نیم موج مناسب برای دریافت و ارسال از طریق NFC باید 11 متر طول داشته باشد. عین روز روشن است که آنتن‌های NFC تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند این اندازه باشند. از طرفی اگر آنتنی نباشد، ارتباطی هم نیست و کیف پول دیجیتال هم معنا نخواهد داشت.

چالش بزرگ این است که بتوان در حجمی کوچکتر از 5 درصد از طول موج، آنتن مناسبی جا داد و بر اساس تئوری آنتن‌ها می‌دانیم که از چنین آنتن کوچکی نمی‌توان انتظار ایجاد موجی را داشت. بنابراین آنتن‌های قدیمی در اینجا کارایی ندارند و در نتیجه آنتن‌های NFC اصلاً آنتن واقعی نیستند.

آنتن NFC در حقیقت یک القاگر (Inductor) می‌باشد. القاگرها می‌توانند به گونه‌ای ساخته شوند که با همدیگر کار کنند؛ یعنی با جفت شدن متقابل. بنابراین وقتی میدان مغناطیسی یک القاگر از نزدیکی دیگری عبور نماید، یک جریان القایی در دومی ایجاد می‌گردد. یعنی یک انتقال انرژی بدون تماس؛ دقیقاً همان چیزی که برای NFC مناسب است.

از این رو آنتن NFC در حقیقت نه یک آنتن بلکه یک القاگر بزرگ است و هر چه این القاگر بزرگتر ساخته شود، کیفیت ارتباط بهتر می‌گردد. البته بدین معنا نیست که فقط با یک چیپ اینکار امکان‌پذیر است، زیرا بُرد آن به زحمت از خودِ چیپ فراتر می‌رود. بنابراین در صورت لزوم می‌توان میدان آن را به طریقی (مثلاً با سیم‌پیچی به دُور آن) تقویت نمود، یک دریافت کننده NFC (مثلاً دستگاه پرداخت وجه در فروشگاه) از طریق القاگر خود که با فرکانس 13.56 کار می‌کند، یک میدان مغناطیسی را به وجود می‌آورد. پس وقتی تلفن هوشمند خود را به دریافت کننده نزدیک کنید، باعث القا در آن و برقراری ارتباط می‌گردد.

ان اف سی (NFC) در موبایل ها

به نظر می‌رسد که در برخی از موارد، ان اف سی (NFC) در حقیقت فقط به عنوان چیپ شناسایی عمل می‌کند و تبادل داده های سنگین از طریق بلوتوث یا Wi-Fi انجام می‌گردد. مثلاً‌ برای ارسال سریع عکس با گلکسی اس 8 شما ابتدا باید NFC را فعال نمایید، بعد دو تلفن سامسونگ را که قابلیت S Beam دارند از ناحیه پشت (محل قرارگیری چیپ NFC) به هم بچسبانید تا همدیگر را شناسایی نمایند، و سپس با تأیید لمسیِ شما کار انتقال انجام می‌گردد؛ اما از آنجا که برای ارسال فایل از Wi-Fi Direct استفاده می‌شود، می‌توانید دو تلفن را از هم دور کنید و خیال‌تان راحت باشد که ارسال مختل نمی‌گردد.

اما در مواردی مثل پرداخت الکترونیک، از آنجایی که فقط حجم اندکی داده منتقل می‌شود، کار انتقال می‌تواند از طریق خود چیپ NFC انجام بگیرد.


نحوه عملکرد NFC

اتصال ان اف سی مبتنی بر تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی تکامل یافته‌ ای است که بر روی یک چیپ یا تراشه اختصاصی اعمال شده و به این صورت دستگاه را قادر به ارتباط بیسیم میکند. ان اف سی یک فرکانس رادیویی ایجاد میکند و از طریق ان ارتباط مابین دو دستگاه را برقرار میسازد. هنگامی که قابلیت ارتباط ان اف سی دو دستگاه فعال باشد، ان دو میتوانند حجم کمی از اطلاعات را ما بین یکدیگر منتقل کنند.

کاربردهای NFC

از کاربرد های ان اف سی میتوان به ارسال اطلاعات از طریق موبایل ، تبلت ، تلویزیون های هوشمند و سیستم های صوتی ، خرید یا پرداخت از طریق تکنولوژی NFC در موبایل ها ، استفاده از NFC در شبکه های اجتماعی ، استفاده از NFC به منظور انتقال تصویر از موبایل به تلویزیون، استفاده از ان اف سی به منظور شارژ باتری گجت هوشمند، استفاده از NFC به منظور انتقال صدا به اسپیکر، استفاده از NFC در کارت‌ هایی همچون کارت غذای دانشگاه‌ ها و بلیت مترو ، استفاده از NFC در بازی های ویدیویی ، استفاده از NFC به منظور پرینت انی عکس‌ های شما ، بیزنس کارت‌ های ان اف سی و … اشاره کرد .

NFC در گوشی های هوشمند 

وقتی دو گوشی با ان اف سی فعال در نزدیکی یک دیگر قرار میگیرند ، دستگاه از شما می پرسد که ایا مایل به تبادل اطلاعات ( مانند فیلم ، عکس و اطلاعات مخاطبین) با دستگاه دیگر هستید یا خیر؟ با این راه به راحتی می توانید با دیگر دستگاه ها به تبادل اطلاعات بپردازید. برای اینکه بدونید گوشی شما این قابلیت رو داره در قسمت تنظیمان دنبال واژه NFC بگردید و یا به لیست گوشی های با قابلیت ان اف سی مراجعه کنید / گوشی های با قابلیت NFC /

از طریق ان اف سی به راحتی می‌توانید اطلاعات شخصی خود مانند شماره تلفن، عکس، فیلم و غیره را از یک دستگاه هوشمند به دستگاه هوشمند دیگر انتقال دهید. فقط باید هر دو دستگاه از قابلیت ان اف سی برخوردار باشند. برای فعال کردن ان اف سی به تنظیمات گوشی رفته و گزینه اشتراک گذاری و اتصال را انتخاب کنید. اگر گوشی هوشمند شما از قابلیت ان اف سی پشتیبانی کند، در این قسمت آیکون ان اف سی را می‌بینید.

 بعد از روشن کردن ان اف سی نوبت به فعال سازی آیکون Android Beam است. حالا گوشی‌ها را پشت به پشت هم قرار داده و گزینه Touch to Beam را بزنید.


NFC برای مبادله اطلاعات

از دیگر قابلیت های این فناوری استفاده به عنوان کلید برای قفل ها میباشد که دیگر نیازی به حمل کلید نداشته باشید و با استفاده از تلفن همراه خود به راحتی قفل درب منزل یا اتومبیل خود را باز کنید.

NFC برای خرید و پرداخت

برچسب‌های ان اف سی، برچسب‌های فیزیکی هستند که شامل تراشه ان اف سی هستند و میتوانند برنامه ریزی شوند تا همه نوع اطلاعاتی را برای گوشی شما ارسال کنند. به طور معمول، این برچسب‌ ها شامل لینک ادرس وب‌ سایت میشوند اما قابلیت این را دارند که طوری برنامه‌ ریزی شوند تا کارهای مشخصی از جمله روشن کردن wifi و … را نیز انجام دهند. در آینده نزدیک این برچسب‌ ها قابلیت این را پیدا میکنند تا کارهای بیشتر و متنوع‌ تری را ارائه کنند. برای مثال برچسب ان اف سی میتواند درون منوی غذایی یک رستوران قرار گیرد. تنها کاری که لازم است شما انجام دهید اینه که گوشی خود را نزدیک منو گرفته و در این صورت میتوانید که اطلاعات بیشتری راجع به یک ایتم منوی غذایی خاص مانند ارزش غذایی ان و … به دست اورید.

احتمالا در آینده نزدیک نیازی به همراه داشتن کارت‌های بانکی نیست بلکه شما با وارد کردن اطلاعات کارت خود در گوشی هوشمندتان، می‌توانید از طریق ان اف سی عملیات پرداخت را انجام دهید. این کار هم خیلی ساده انجام می‌شود، فقط لازم است تلفن همراه هوشمند خود را به دستگاه پرداخت هوشمند فروشگاه نزدیک کنید. هنوز این تکنولوژی خرید در کشور ما مرسوم نشده است اما طبق خبرهای اخیر، به زودی شاهد آن خواهیم بود.

شارژ سه سوته من کارت

با کمک ان اف سی بعد از این دیگر لازم نیست در خیابان به دنبال دکه شارژ من کارت بگردید، بلکه با نصب نرم افزار من کارت به راحتی می‌توانید در هرمکانی با استفاده از تلفن همراه و اطلاعات کارت بانکی عضو شتاب، فورا من کارت‌تان را شارژ کنید. فقط کافی است بعد از مشخص کردن مقدار شارژ، من کارت را در پشت گوشی‌تان (محل ان اف سی) نزدیک کنید تا عملیات شارژ انجام شود. علاوه بر این با این نرم افزار می‌توانید از باقی مانده شارژ من کارت نیز آگاه شوید. 

 در نظر داشته باشید که در طول فرآیند شارژ کردن باید ان اف سی روشن باشد و به اینترنت متصل باشید. مطمئن باشید با توسعه ان اف سی به زودی شاهد آن خواهیم بود که پرداخت هزینه‌های حمل و نقل مانند اتوبوس و قطار شهری از طریق نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند شما انجام بگیرد و کارت‌های «من کارت» منسوخ می‌شوند.

تگ های NFC برای انجام دستورهای سریع

تگ‌های ان اف سی پیکسل‌ها و استیکرهای دایره‌ای شکل هستند که درون آن‌ها چیپ ست‌های ان اف سی قرار می‌گیرد. هر یک از این چیپ ست‌ها در برگیرنده یک نوع فرمان است به طوری که با نزدیک کردن گوشی هوشمند خود به یک تگ، آن فرمان مشخص روی گوشی اعمال می‌شود.

برای مثال اگر تگ موسیقی باشد، با قرار دادن گوشی خود روی آن، فورا آهنگ‌ها در تلفن هوشمند شما فعال می‌شود و موسیقی پخش می‌شود. از کاربردهای دیگر این تگ‌ها در آینده این است که در رستوران ها با نزدیک کردن گوشی هوشمند به تگ‌ها، می‌توانید منوی غذا و یا حتی مواد تشکیل دهنده هر غذا را مشاهده کنید.

چرا باید گوشی‌ها NFC دار بخریم؟

ان اف سی به سرعت در حال گسترش است و به جرأت می‌توان گفت به زودی تمام پرداخت‌های پولی در فروشگاه‌ها از این طریق صورت خواهد گرفت. به علاوه با توجه به امنیت بالای ان اف سی در برقراری ارتباط، به زودی جای کارت‌های امنیتی را نیز می‌گیرد به طوری که برای ورود به اتاق‌تان در هتل یا محل کارتان، از تلفن هوشمند استفاده می‌کنید. هر چند برای خرید گوشی ان اف سی دار باید هزینه بیش‌تری پرداخت کنید اما مطمئن باشید که این قابلیت در گوشی هوشمند کاربردی خواهد بود.

NFC چه نکات منفی دارد؟

اول از همه باید اشاره کنم که برقراری ارتباط از طریق ان اف سی در فاصله نزدیک نه تنها یک عیب محسوب نمی‌شود بلکه نقطه مثبت آن است. همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، قرار است از طریق ان اف سی بسیاری از عملیات مالی و شخصی خود را انجام دهیم و این فاصله کم، امکان لو رفتن اطلاعات و هک شدن را از بین می‌برد.

متأسفانه هنوز ان اف سی به طور گسترده در کشور ما رواج پیدا نکرده است و همین امر یک نقطه منفی است که البته به زودی برطرف خواهد شد.

یکی دیگر از نقاط منفی ان اف سی این است که تمام گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند به این قابلیت دسترسی ندارند و همین امر باعث محدودیت در انجام فعالیت‌های ارتباطی بین دو دستگاه هوشمند شده است.

نقطه منفی دیگری که در استفاده از ان اف سی به چشم می‌خورد، مشخص نبودن جایگاه دقیق پایانه ان اف سی در دستگاه‌های هوشمند است به طوری که در یک گوشی هوشمند ممکن است در نزدیکی بالا گوشی قرار داشته باشد و در گوشی دیگر در وسط دستگاه مستقر باشد.

سرعت ان اف سی در تبادل اطلاعات چگونه است؟

نسبت به بلوتوث، ان اف سی در تبادلات اطلاعات سرعت پایینی دارد اما از امنیت بالایی برخوردار است، آن هم به علت فاصله کمی که باید بین دو دستگاه هوشمند باشد. سرعت ان اف سی در هر ثانیه حدود 424 کیلو بایت می‌باشد.

نتیجه 

اغلب گجت‌ های جدید اندرویدی دارای قابلیت ان اف سی هستند. گرچه این قابلیت یکی از قدرتمندترین ویژگی‌ های این دستگا‌ه‌ ها نیست، میتواند کارکردهای متنوعی داشته باشند و بسیاری از امور روزمره را ساده‌ تر کند البته برچسب های ان اف سی نیز وجود دارند که میتوان ان ها را پشت باتری موبایل چسباند تا عملیات ان اف سی از طریق ان صورت گیرد و این تکنولوژی هر روز پیشرفته تر میشود .

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.